Jak funkcjonują aukcje aut poleasingowych? Historia, zasady i korzyści dla kupujących
Aukcje poleasingowe w Europie mają długą i interesującą historię, która odzwierciedla zmieniające się potrzeby rynku motoryzacyjnego. Z początku powstały jako odpowiedź na rosnącą liczbę samochodów służbowych, które po zakończeniu umów leasingowych musiały znaleźć nowych właścicieli.
Samochody pochodzące z firm leasingowych, flotowych i wynajmu długoterminowego później trafiają na aukcje, gdzie mogą być sprzedane dealerom, którzy odsprzedają je dalej do klientów indywidualnych. Dzięki aukcjom, auta te są w stanie bardzo szybko znaleźć nowego właściciela, a co najważniejsze, skutkiem tego ceny na nie często są poniżej średnich rynkowych, średnio o 10-15%.
Na przykład, leasingodawca wynajmuje nowy pojazd innej firmie w Niemczech, a po zakończeniu umowy, kiedy pojazd nie jest już potrzebny, zostaje on zwrócony. Zamiast przejmowania pojazdu, firma leasingowa sprzedaje go na aukcji i to szybciej niż w jakimkolwiek innym miejscu oraz zazwyczaj po cenie minimalnej, ale wciąż opłacalnej z perspektywy biznesowej.
Aukcje leasingowe umożliwiły szybszy i bardziej transparentny obrót pojazdami, a ich rozwój na przestrzeni lat sprawił, że zyskały zaufanie zarówno sprzedawców, jak i kupujących na rynku samochodów używanych. W dalszej części poznaj historię oraz proces działania platform aukcyjnych.
Początki aukcji leasingowych oraz zasady działania
Pierwsze aukcje samochodowe w Europie zaczęły pojawiać się i rozwijać się na szeroką skalę w latach 80 i 90., kiedy rozwój rynku leasingowego napędził potrzebę stworzenia efektywnego systemu sprzedaży pojazdów używanych.
Pierwsze samochody na aukcjach leasingowych pochodziły z firm flotowych i leasingowych, które zakończyły okres umowy leasingowej z klientem. Licytacje odbywały się wyłącznie na żywo, na specjalnie do tego przeznaczonych placach, gdzie dealerzy i inni kupujące mogli bezpośrednio oglądać pojazdy oraz składać kwoty na atrakcyjne oferty.
W początkowych latach głównym krajem, w którym aukcje zaczęły zdobywać popularność były Niemcy, gdzie na czoło wysunęły się takie platformy jak Autorola i Autobid.
Jeszcze jednym kluczowym graczem na rynku był BCA (British Car Auctions), który szybko stał się dominującą platformą w Wielkiej Brytanii, a później rozszerzyło swoją działalność na inne kraje europejskie jak Belgia, Holandia i Francja. Później właśnie te kraje stały się głównymi ośrodkami handlu samochodami poleasingowymi.



Leasing w prostych słowach
Należy wyjaśnić, że leasing to rodzaj wynajmu pojazdu z opcją wykupu. Dla wielu firm leasing jest kluczowy, ponieważ pozwala na korzystanie z pojazdów na czas określony, bez konieczności ich zakupu.
W przeciwieństwie do kredytu, gdzie pojazd staje się własnością użytkownika po jego spłacie, w leasingu właścicielem pozostaje firma leasingowa, a użytkownik płaci jedynie za użytkowanie pojazdu przez określony czas. Dodatkowo, leasing często obejmuje kompleksową obsługę serwisową i ubezpieczeniową.
Rozwój i ekspansja na rynku europejskim
Wraz z rozwojem technologii i wzrostem popularności formy leasingu, aukcje leasingowe zaczęły szybko zyskiwać na znaczeniu w całej Europie. Rynek leasingowy w Europie zaczął gwałtownie rosnąć, więc pojawiła się potrzeba skutecznego systemu umożliwiającego sprzedaż pojazdów poleasingowych.
Tradycyjne formy sprzedaży nie były już wystarczające, co doprowadziło do stworzenia zorganizowanych platform aukcyjnych, z czasem zdominowanych przez największe europejskie firmy leasingowe.
W tym czasie powstały platformy takie jak Athlon Car Lease, ALD Automotive, Openlane, Automotive Trade Center i inne. Wprowadzenie internetowych platform aukcyjnych zrewolucjonizowało sposób dokonania sprzedaży i zakupu, więc od tamtej pory licytacje przestały być ograniczone geograficznie, a samochody z różnych krajów mogły trafiać do klientów z całej Europy.



Warunki uczestnictwa w aukcjach leasingowych
Udział w aukcjach leasingowych wiąże się z pewnymi wymaganiami i zasadami, które muszą spełniać uczestnicy. Choć szczegóły mogą się różnić w zależności od konkretnej platformy, istnieje kilka ogólnych warunków, które są typowe dla większości aukcji leasingowych w Europie.
Przede wszystkim są to zamknięte platformy internetowe, które umożliwiają zakup używanych pojazdów wyłącznie autoryzowanym dealerom. Osoby prywatne nie mają możliwości uczestnictwa na tych aukcjach, niezależnie od okoliczności.
Każdy uczestnik aukcji musi najpierw zarejestrować się na wybranej platformie. Rejestracja wymaga podania danych firmy oraz przejścia procesu weryfikacji takiej jak potwierdzenie liczby sprzedawanych aut za określony termin czasowy, istnienie placu samochodowego z banerami firmowymi czy wniesienie depozytu zabezpieczającego.
Niektóre aukcje wymagają również, aby dealerzy mieli zarejestrowaną działalność na rynku przez co najmniej dwa lata, co gwarantuje, że do licytacji dopuszczone są jedynie zaufane i profesjonalne podmioty.
Po zakończonej rejestracji użytkownik uzyskuje dostęp do wszystkich ofert, a także wszelkich innych informacjach na każdy samochód.
Wybór pojazdu i weryfikacja jego stanu
Kolejnym krokiem jest wybór interesującego pojazdu. Aukcje leasingowe oferują szeroki wybór, od miejskich kompaktów, przez samochody dostawcze, aż po luksusowe SUV-y.
Typowy samochód na aukcji leasingowej ma nie więcej niż 3-5 lat, jest w dobrym stanie technicznym i często posiada pełną dokumentację napraw, ponieważ jest serwisowany w ASO (Autoryzowanej stacji obsługi) dla danej marki. Natomiast pod względem przebiegu, samochody te mają średnio około 60 000 - 80 000 km na liczniku, ale spotykane są także auta z mniejszymi i większymi przebiegami.
Każdy samochód dostępny na aukcji jest dokładnie opisany, a jego stan techniczny jest udokumentowany poprzez raport rzeczoznawczy, który obejmuje informacje o przebiegu, stanie opon, kondycji nadwozia, ewentualnych uszkodzeniach oraz dużą liczbę zdjęć. Dzięki temu kupujący minimalizuje ryzyko zakupu auta w złym stanie.
Przystąpienie do licytacji
Gdy kupujący znajdzie interesujący go pojazd, to może przystąpić do licytacji. Proces licytacji może odbywać się na kilka sposobów:
-
W aukcjach otwartych stawki są widoczne dla wszystkich uczestników, co często prowadzi do intensywnej rywalizacji w ostatnich minutach.
-
W aukcjach zamkniętych (tender) każdy uczestnik składa ofertę „w ciemno”, nie znając stawek konkurencji, a o wynikach licytacji zostaje poinformowany później.
-
Jest również opcja “Buy Now”, gdzie pojazd można kupić od razu po ustalonej cenie bez potrzeby licytacji.
Licytacje są dynamiczne i często trwają krótko, dlatego kluczowe jest szybkie reagowanie na zmieniające się oferty. Dealerzy muszą dobrze ocenić, ile są gotowi zapłacić za dany pojazd, aby nie przekroczyć budżetu, ale jednocześnie nie stracić szansy na wygranie.
Przy tym każdego dnia na aukcjach leasingowych pojawiają się setki nowych ofert z całej Europy, trwające od kilku godzin do kilku dni albo nawet tygodni.
Procedura po wygraniu licytacji
Po wygraniu, kupujący jest zobowiązany do uregulowania płatności zazwyczaj w ciągu 24 lub 48 godzin. W tym czasie platforma aukcyjna wystawia fakturę, która obejmuje cenę zakupu, prowizję aukcyjną oraz ewentualne opłaty dodatkowe, takie jak koszty transportu.
Brak terminowej płatności może skutkować nałożeniem kary finansowej, a w niektórych przypadkach uczestnik może zostać wykluczony z dalszych aukcji.
Po dokonaniu płatności pojazd jest przygotowywany do odbioru. Kupujący może odebrać go osobiście za pośrednictwem własnych przewoźników lub zlecić transport do swojego kraju lub siedziby firmy przez samą aukcję. W momencie wydania samochodu, platforma aukcyjna dostarcza pełną dokumentację pojazdu, w tym dowód rejestracyjny, fakturę zakupu i inne dokumenty.
Po odbiorze auta, kupujący musi zająć się rejestracją pojazdu w Polsce, co wiąże się z wykonaniem przeglądu technicznego oraz opłaceniem akcyzy, jeśli auto było sprowadzane z zagranicy oraz.

Dominacja Niemiec na rynku aukcji leasingowych w Europie
Ciekawostką jest to, że Niemcy dominują na europejskim rynku aukcji leasingowych, odpowiadając za około 40% wszystkich transakcji leasingowych związanych z pojazdami w Europie. Takie aukcje, jak Autobid, VWFS czy BCA Germany każdego roku sprzedają dziesiątki tysięcy samochodów poleasingowych, a tysiące dealerów z całej Europy uczestniczy w licytacjach.
Według danych z raportu Leaseurope, dzięki silnemu rynkowi samochodów służbowych oraz rozwiniętym programom leasingowym, Niemcy co roku wystawiają na sprzedaż ponad 500 000 samochodów po zakończeniu ich umów leasingowych.
W 2023 roku wartość rynku samochodów używanych w Niemczech osiągnęła poziom 90 miliardów euro, z czego znaczący procent stanowią transakcje realizowane poprzez aukcje leasingowe.
Podsumowując, aukcje leasingowe w Europie stanowią dynamiczny i stale rozwijający się segment rynku wtórnego, oferując dobrze utrzymane pojazdy w atrakcyjnych cenach. Dzięki elastycznym warunkom leasingu i szerokiemu dostępowi do aut z zakończonych umów, zarówno dealerzy, jak i ostateczni kupujące mogą czerpać korzyści z uczestnictwa na tych platformach.
AUTOGOOD posiada bezpośredni dostęp do wiodących europejskich platform aukcyjnych, Dzięki temu mamy unikalną możliwość sprowadzania samochodów na zamówienie, oferując naszym klientom auta w najlepszych warunkach cenowych i jakościowych. Skontaktuj się, aby poznać więcej szczegółów.